måndag 16 februari 2009

Da weekend!

Helgen var alldeles för kort, men med lååånga dagar. Klev upp 05:45 i lördags för att ta emot ett skoterställ till Elias och en variatorrem till mig, dessa prylar kom med expressbud från Ytterocke. Budfirman, som egentligen var min brorson skulle till Vemdalen och köra backtävling hade inte tid att åka in i själva byn så jag fick sätta mig i bilen (hade glömt sätta i motorvärmarkabeln, brrr -20 grader) och åka ut till 45:an för att få leveransen...när brorsonen skulle överlämna prylarna så började han skratta så att att han nästan drev omkull...jag hade fortfarande pyjamasen på mig...DOH!

Efter hämtning av prylar och lastning av andra prylar i bilen så satte jag fart mot Gräftåvallen, kände mig lite skeptisk eftersom det var så förgymmande kallt, men skam den som ger sig. Jag ska åka skoter i helgen! Väl framme efter en bitvis spännande färd då jag hade en släpvagn bestyckad med sommardäck slängandes hit och dit efter bilen så kändes det alldels utomordentligt grett, -7 grader, kan inte bli bättre. Efter lite donande, fixande och trixande så gav vi oss iväg, siktet var inställt på Vemdalen, GPS:en var kalibrerad och ryggsäcken fylld med diverse godsaker.

Gott om snö och fina leder (från Arådalen var det nästan som att friåka, det låg 35-40cm snö på leden) gjorde att smilbanden fick arbeta mer än vanligt, jag såg nog mer än lovligt fånig ut där jag satt på skotern och flinade som en byfåne. Vi lämnade Gräftåvallen vid 9-snåret och beräkande att vara i Vemdalen runt 11 eftersom vi inte riktigt hade koll på hur vi skule köra och ingen av oss litar på GPS ännu. Allt gick som en dans fram till Galåbuan, där hittade vi ett vindskydd och stannade för att fika lite. Klockan hade nu blivit 11, men det gjorde ingenting för vi hade tagit ett antal avstickare längs vägen för att busa lite. Efter Galåbuan så ska man enligt karta, GPS och hörsägen ta sikte på Börtnan så vi tordes inte göra annat. Härifrån var det inte så mycket till led att prata om, men det fanns ju ledstolpar och GPS:en pekade fortfarande åt samma håll som vi åkte. Efter ett tag så upphörde ledstolparna men den elektroniska mojängen höll vårat hopp uppe ett tag till. Efter att ha kört en stund i grymt djup pudersnö utan att veta vart vi egentligen var påväg så hade vi även lyckats villa bort oss lite...surt. Vi bestämde oss för att försöka hitta tillbaka till leden och ta en alternativ väg. Bla bla bla...allt slutade med att vi hamnade i Svenstavik för att tanka och käka en pizza. Sen for vi tillbaka till Gräftåvallen, summa sumarum så hade vi iallafall kört 18 mil den dagen och det var rolig körning så det gjorde inte så mycket att vi aldrig kom fram till Vemdalen. Och som lite tröst så fick vi lite senare på kvällen höra att det var fler som samma dag som oss, fast lite senare, hade försökt sig på samma sak med även dom gett upp. Och detta var folk som känner till området. Det enda som irriterar mig egentligen är att det är en skoterklubb som får bidrag för att hålla denna led öppen och markerad...

Väl tillbaka i stugan så tog jag och Per en sup och en öl medan vi väntade på min kära familj + en bonusMarie till Per. Det var gott. På kvällen så åt vi mat, drack lite och kollade på melodifestivalen, mysigt värre. Vissa hade under natten mer mysigt än andra...

Söndagsmorgonen blev skön och slapp med god frukost som min underbara sambo fixade till. Efter lite degande så tog jag, Elias och Per en skotertur så att tjejerna skulle få lite lugn och ro. Helt otroligt bra väder, rena rama drömmen faktiskt. När vi kom tillbaka var det dags för lunch, ihoppackning och hemfärd.

Hemkommen till Hackås så var det bara att lasta av skotern och åka till Brunflo för att lämna tillbaka vagnen till snälla RP. Sen bar det iväg till Max för utfodring för att till sist åka förbi PE och köpa hans crosstrainer. När vi sedan kom hem till Hackås på riktigt så tog jag ett välbehövligt bad och ett glas rött, sen var det godnatt!

Summering: En bra helg!

3 kommentarer:

  1. Hihi, låter som en bra helg - förutom pyjamasincidenten då? :))

    SvaraRadera
  2. Tur för dig att du kallade maken för snäll! :-D

    SvaraRadera
  3. Paulina:
    Vilken nhärlig helg det verkade vara! Synd att jag å Vincent inte kunde följa med... Men med facit i hand så är vi nog allihopa lika glada för det..=) Men vi får försöka att ordna ihop en liten tur framöver! Det kommer nog en härlig påsk snart med sol och värme..=) Hälsa familjen så gott!

    SvaraRadera